No niin, vuosi 2010 on alkanut ja minun tieni kohti terveempää elämää jatkukoon. Ensi viikolla voin tehdä virallisen tilinpäätöksen kuluneesta vuodesta mutta koskapa vuosi sittenkin olin jo aloitellut ennen lääkärissä käyntiäni niin on ihan oikeutettua että sen teen myös nyt.

Kun eilen katselin noita viime vuoden painonkehityksiä (siivoan jossain vaiheessa listaa lyhyemmäksi) niin totesin että aika lähelle sitä jossain vaiheessa tavoitteekseni asettamaa satasen alitusta sentään pääsin kun vaaka vilautteli painoja 101,x. Syksyllä paino kuitenkin tasaantui sinne 105 kiloon ja joulukuu/tammikuun alku toi sitten lisää painoa niin että uusi "aloituspaino" tämän viikon alussa oli 111,2. Viralliseksi painoksi otan kuitenkin ensi viikon lääkäripainon, oletan tuon muutaman kilon tuosta putoavan ennen sitä koska jo parin päivän järkevä syöminen tiputti painoa kilolla... turvotusta siis ainakin osa.

Kuntopyörän selkään olen nyt hypännyt kahtena iltana ja tänään aamulla alkoi kuntosalilla käyminen. Siellä tosin tuli käytyä aikalailla viikoittain myös syksyllä vaikka syksyn myötä kaikki muu liikunta lopahtikin. Mutta sinänsä olen syksyyn (joulukuu poislukien) aika tyytyväinen koska se osoitti minulle että painon pitäminen kurissa on mahdollista. Mielestäni kuitenkin herkuttelin pitkin syksyä, mopo vaan alkoi joulua kohti karata siinäkin suhteessa käsistä. Ilman karkkia oli marraskuuhun asti, siis ainakin 10 kuukauden tauko karkin syömisessä!

Onhan olo nyt ihan erilainen kuin vuosi sitten, vaatekaappi on mennyt uusiksi kun olen siirtynyt vaatekoosta 54 vaatekokoon 48 (vielä riippuu vähän vaatteesta...). Olen myynyt isoksi jääneitä vaatteita niin kirpparilla kuin Huutonetissäkin, niihin ei kertakaikkiaan ole paluuta. Ainoastaan t-paitoja ja vastaavia olen jättänyt mökkivaatteiksi.

Kyllä syksyn mittaan on monta kertaa saanut kuulla muodonmuutoksesta, ja hyvältähän ne tuntuvat. Ihan en tosiaan vielä tähän (ja varsinkaan tähän joulunjälkeiseen) painoon tyydy mutta nyt pitäisi keksiä joku hyvä tavoite. Ihan eka olkoon se satasen rikkominen. Se tässä tilanteessa vastaa myös sitä lääkäreiden suosimaa terveysvaikutusta eli 10% painosta. Seuraavaa täytyykin miettiä, täytyy vähän leikkiä BMI-laskurin kanssa, joskos sieltä löytyisi joku BMI-"tilan" muutos.

Toivonmukaan saan tähän talveen ja kevääseen kanssatsemppajia, aika hiljaista tuntuu olevan muillakin, mutta joskos muutkin tästä innostuisivat?

Oman projektini olen aloittanut taas ruokapäiväkirjan pidolla. Olen tuonut tänne töihin 4-viljanhiutaleita ja mehukeittoa, josta taion täällä aamupalan. Ainakin vielä on toiminut ihan hyvin. Vielä tuohon vihkoon tulee myös repsahduksia ja turhuuksia mutta kirjaan joka päivän perään plussat ja miinukset, esim eiliseltä

-turha sämpylä iltapäivällä , pitäisi korvata hedelmällä

+ iltasyömisenä porkkanoita

+15 min kuntofillarilla

tästä se lähtee!